VVD adviseert College over ondersteuning ondernemers in Coronatijd

De gevolgen van het coronavirus zijn enorm. Het virus grijpt om zich heen en maakt veel slachtoffers. Ook de economische impact is ongekend groot. Het is daarom erg belangrijk dat de gemeente nu de ondernemers de helpende hand toe steekt. De VVD heeft hier idee├źn over.

Nu de intelligente lock-down enigszins wordt verlicht en de anderhalvemetersamenleving langzaam gestalte krijgt, wil de VVD aandacht vragen voor de problemen van bedrijven en er alles aan doen om de werkgelegenheid van vele Hoeksche Waarders zeker te stellen. Daarom heeft de fractie een open brief aan het college gestuurd met een aantal adviezen en suggesties.

In het kort:

1. Verleng het uitstel van betaling van gemeentelijke heffingen tot 1 september.
  2. Zorg dat de ambtelijke organisatie goed op ondernemers blijft letten en kijk of lokale regelgeving  (tijdelijke) versoepeld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld openingstijden en terrastijden.
  3. Richt een taskforce op die faciliteert adviseert bij protocollen voor het inrichten van de anderhalvemetersamenleving. Werk hierbij samen met bestaande lokale netwerken.
  4. Wees ruimhartig en biedt horecaodernemers ruimte om terrassen te verruimen. Denk in mogelijkheden en heb oog voor individuele situaties.
  5. Stimuleer de dialoog tussen pandeigenaren en huurders bij verlichting van de huurlasten. Kijk niet toe vanaf te zijlijn.
  6. Wikkel landelijke maatregelen (NOW/TOZO) op tijd en vlotjes af. Geen bureaucratie of extra eisen (partnertoets). Blijf binnen door de minister toegezegde termijn van 3-4 werken.
  7. Start initiatieven met lokale ondernemers om inwoners en gasten zoveel mogelijk lokaal te laten kopen. Zet social media en maatwerkacties per dorp in.
  8. Het MKB is de motor van onze economie. Werk samen met de Ondernemersvereniging Hoeksche Waard om alle effecten in beeld te krijgen.

Deze adviezen zijn ontstaan na veelvuldige contacten van de fractieleden met ondernemers, Koninklijke Horeca Nederland Hoeksche Waard en Ondernemersvereniging HW. We zijn ervan overtuigd dat deze maatregelen een stap in de goede richting zijn om ondernemers te steunen, banen zeker te stellen en de levendigheid in de kernen te behouden.

Ben je ondernemer en wil je in gesprek met de VVD? Aarzel niet en neem contact op via info@vvdhoekschewaard.nl

Hieronder kan je de brief downloaden.